Atelier

december 30, 2007

PDF-katalog. 3.

Tiger PDF-katalog. 3.

30. dec 2007 15:32, UC

Her i julen har jeg moret mig med at lave 9 “Tiger PDF-Kataloger”. De indeholder fotos af mine malerier og af et okkerbrud her i Sydfrankrig.
Malerierne skal udstilles på min kommende udstillng, som hedder “Tigerens Glød”.som afholdes i Kirkesalen på Koldinghus fra den. 13 januar til den. 30 marts 2008.
Faveholdningen i billederne er alle inspireret af okkerfarvens forskellige nuancer som jeg har studeret i mange år. Disse farver lyser glødende ude i det skarpe Sydfranske sollys og har været med til at give udstillingen dens titel.
For at anskueliggøre okkerfarverne har jeg valgt de 9 farvernuancer som jeg har ladet mig inspirere af til malerier og har henholdsvis kaldt dem: Hvid, lys okker, okker, mørk okker, rød okker, brændt okker, umbra naturel, Caput Mortuum og til sidst en vinstoksort som bliver fremstillet af vinstokke.

Billederne er inspireret af dyrefabler fra enten Jean de la Fontaine eller Æsop. Maleriernes
arbejdstitel har fællesbetegnelsen “Tigerfabler” med den lidt ironiske undertitel “Hvis tigre kunne male” som er et citat fra en af fablerne. “Mennesket har altid yndet at male sig selv. Eller at udforme sig i marmor. Så kan man se ham nedlægge frygtindgydende tigre. Museerne ville se helt anderledes ud, hvis tigre kunne male.”

Da jeg havde inddelt malerierne i 9 farvegrupper syntes jeg det var oplagt at lave 9 “Tiger PDF-Kataloger” i hver sin farve. Jeg er stor tilhænger af PDF fordi det er et format alle kan åbne (Download venligst den nyeste version af Adobe Reader HER helt gratis) og man kan se billederne i den størrelse man ønsker på sin skærm. Der er ingen problemer med at sende sine filer til andre hvad enten det er til en Mac eller en PC. Og hvis der er noget man synes er interessant, kan man gemme PDF’erne som om det er almindelige kataloger.
Da jeg udstiller en del er det en stor tilfredsstillelse selv at fotografere, lave lay-out og fremstille disse PDF-Kataloger så udstillingsprojektet bliver vist med en klar og tydelig idé.
Ligeledes bliver man bevidst overfor det man har lavet og lærer på denne måde hvad der er godt og hvad der er mindre godt. En form for status der giver mulighed for at arbejde sig ud af sit projekt for derefter at kunne komme videre til de næste spændende eventyr.

Da jeg er en Mac-man har mit styresystem indtil nu været “Tiger” det har bevirket at mine PDF-filer bare har været det sædvanlige Adobe emblem, men efter jeg har fået det nye “Leopard” kan man se forsiden af alle mine PDF-filer. Det gør det meget mere overskueligt og jeg har fundet ud af at sætte disse “Tiger PDF-Kataloger” på min hjemmeside og kan derfor vise dem her her på samme måde. Man skal bare klikke på forsiderne som på et almindeligt link og filen vil åbne sig efter at den er blevet downloadet.
Alle “Tiger PDF-katalogerne” er på 8 sider (ca.400 Kb) og på den sidste side er der de resterende 8 katalogers forsider som man klikke på og downloade. Dette gælder for samtlige 9 kataloger.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.